Skrällarnas afton


Vinnaryra i Scandinavium


Var börjar man såhär dagen efter? Jag antar att det är praxis att säga grattis till vinnarna, så då gör jag det:
Grattis Alcazar och Emilia till Globenbiljetterna!!!

Även om det sista tog emot. För jag förstår verkligen inte vad Emilias låt hade som jag ännu inte lyckats upptäcka. För mig var den bara grå och trist som en transportsträcka längs en öde motorväg en tidig söndagsförmiddag. Eventuellt också efter att ett förödande atomkrig eller liknande ägt rum. Så här begriper jag mig inte alls på folkets val.

Alcazar förstår jag däremot i högsta grad även om jag ändå inte trodde att det skulle bära hela vägen fram för dem.
Perfekt brukar innebära tråkigt, och jag trodde att just deras välsynkade perfekthet och till viss del provokativa framträdande skulle generera ett något kallsinnigare bemötande från medelsvensson. Kan det vara så att deras fans organiserat sig bättre den här gången och suttit och tokringt upp ett helt snuvat ABF-bidrag eller något sånt?
(ja, det är lätt att få. Ring upp dom och säg att du vill starta en studiecirkel så har du halva inne).

Jag får väl också inse att min tippning inte slog alltför väl ut... jag satt i ärlighetens namn och tokgarvade mig igenom resultatdelen av programmet. Jag trodde verkligen inte att folk skulle svälja Caroline af Ugglas pinsamma överspelande och att Shirley Clamp kom sist måste väl vara en skräll att närmast jämföra med Arja Saijonmaas öde i Linköping 2005. Gårdagens tävling var en som visar att allt verkligen kan hända när svenska folket får fria tyglar.

Som helhet betraktat ligger det tyvärr nära till hands att, trots de dramaturgiskt upplyftande skrällarna, ändå betrakta gårdagens delfinal som den sämsta sedan systemets införande 2002. Och det var definitivt den svagaste inledande delfinalen hittils! Framförallt kvalitetsmässigt sett till låtarna men också produktionsmässigt. Folket i kontrollrummet tycktes minst sagt ha dragit ett par shots för många.
För att inte tala om Petra Mede som jag hade stora förväntningar på men som tyvärr gjorde mig besviken med det oerhört virriga och okoncentrerade intrycket hon ingav. Ni som var med på repen, var det så illa då också?

Jag hoppas helhjärtat att årets låtstandard höjs ett rejält snäpp till Skellefteå nästa vecka! Annars börjar jag bli något oroad. Från 2002 och fram till 2006 höjdes kvalitén på startfältet för varje år, 2007 såg en liten nedgång men ändå hyfsat hög nivå, och sedan dess tycks det dessvärre ha börjat dala. Konjunkturnedgång även i låtskriveri måntro?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul med melodifestivalen-blogg!



PS. Af Ugglas är skööön! Underbar röst! ;)

2009-02-08 @ 21:31:31
Postat av: Micke A

Hon har en jättebra röst, men VARFÖR måste människan spela över så fruktansvärt att det blir ofrivilligt komiskt så fort hon står på en scen? Det är det jag ställer mig frågande till.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback