Delfinal 1 Göteborg

Jag törs redan i detta läge lova bättre framförhållning nästa vecka, men här kommer kvällsprognosen i alla fall!

Överlag är intrycket ett blekt sådant. Hoppas absolut på förbättring nästa vecka. Annars vete tusan.
Och shame on you SVT för att ni brutit er mångåriga tradition att lägga ut hela låtarna för förhandslyssning!
Ni tvingar oss som är seriöst engagerade att göra en bedöming bara utifrån en minut av varje låt, vilket
naturligtvis egentligen inte är tillräckligt. Men, man får väl göra så gott man kan utifrån de förutsättningar
man har...


1        Tick Tock      Nina Söderquist

Första gången jag hörde den dömde jag i det närmaste ut den helt, men det var nog mest p.g.a. sångerskan. Fy på mig! Det här är ju en meloditävling. Men tyvärr är det så att det finns få saker som låter så urbota illa som en sångare som försöker sjunga snyggt med sprucken röst och misslyckas med det. Jag vet, distsång är en fruktansvärt svår konst, men man bör inte ge sig på sångtekniker man inte behärskar. Och hur kommer detta att låta live om det låter på det här viset på inspelningen?
Jag inser efter fler genomlyssningar att själva låten trots allt är ett skickligt hantverk. Jag köper absolut idén att bygga upp en låt kring hooken "tick tock" och tror att det kan bli riktigt effektfullt ihop med den scenshow med tickande urtavlor och tickande dansare (!) som det ryktas om. Och det visuella är naturligtvis viktigt i en show som denna. Men jag hade gärna sett den här med en annan, skickligare artist! Jag lekte faktiskt i tanken med Caroline af Ugglas... helt seriöst. Hon klarar i alla fall av distsång utan att det låter som en misslyckad gurgling med rakblad.
Jag tippar Nina på femte plats.


2      Welcome To My Life      Jonathan Fagerlund

Det händer absolut ingenting hos mig när jag hör det här. Åt något håll! Jag blir varken upprymd, förbannad, spyfärdig eller ens uttråkad. Att ha lyssnat på den lämnar ungefär samma känslomässiga avtryck som att sparka bort en sten ur vägen på söndagspromenaden.
Jag tippar att rösterna från Jonathan själv plus hans mormor inte kommer att räcka längre än till en klar sistaplats.


3      Med Hjärtat Fyllt Av Ljus      Shirley Clamp  

Här har vi ju traditionalisternas val. Och deras röst väger fortfarande tungt i den här tävlingen. Själv tycker jag det är ett gott hantverk men knappast så mycket mer. Och jag förstår inte vad Shirley menar med att den skulle vara "mognare" än hennes tidigare bidrag. För mig har den låååångt upp till mognadsnivån hos den andlöst poetiskt vackra "Min Kärlek" från 2004!
Men, som sagt, den är traditionalisternas självklara val i detta startfält och saknas värdig konkurrens från något modernare håll så brukar det gå bra för den här typen av bidrag. Plus att jag tror helt ärligt att svenska folkets dåliga samvete efter att inte ha skickat henne vidare direkt utan via Andra chansen 2004 fortfarande sitter i!
Kvällens vinnare.


4      Jag Tror På Oss      Scotts

Det här är en låt som definitivt växer med tiden, men kommer den att ha hunnit växa tillräckligt för svenska folket vid den tredje omgången ikväll? Jag ställer mig något tvivlande.
Det saknas en riktigt stark refräng, det enda som direkt sticker ut i melodin är den snodda passagen från gamla 90-talshiten "Fiskarna i Havet" ("jag gick gata upp och gata ner" med nästan samma tempo och feeling).
Scotts, jag vet inte riktigt om jag tror på er. Så, nu var den obligatoriska krönike-ordvitsen avverkad...
Till andra chansen.


5      You're My World      Emilia

Nästan lika menlös som Fagerlunds låt. Det händer ingenting, det finns ingen refräng.
Men det verkar ju ha blivit obligatoriskt att damma av en gammal slocknad stjärna varje år i festivalen. Tyvärr verkar det ju vara mest för att dra nytta av folks nyfikenhet och man slänger bara åt dem den sista slasklåten som finns kvar efter att de stora namnen valt sina melodier.
Sjunde plats.


6      Stay The Night      Alcazar

Vetetusan om inte detta är min personliga favorit. Kanske har jag fått lättare att acceptera Alcazar efter att Herr Präktig (Magnus Carlsson) äntligen försvunnit ur gruppen. 
Här finns i alla fall en tydlig refräng och den tycks ha ett trevligt driv. Men avståndet ner till den riktigt breda allmänheten är nog fortfarande ganska stort från Alcazar. Den här är det hardcorenördarna som röstar på.
De två gånger de har deltagit tidigare så har de gått till final via andra chansen, och jag tror att det är vad som väntar nu också.


7      Snälla, Snälla      Caroline af Ugglas

Klart att man visste att den skulle vara skum, men... ja. Jag knockas ändå bakåt av mystikens rena kraft när jag hör det. Kan inte bestämma mig för om det är helt genialt eller helt... ja, hittar inte orden. Det här känns definitivt som den låt som förlorar mest på att man inte får höra hela i förväg! Den känns väldigt stympad när man bara får höra en snutt på en minut.
Jag kan kanske lära mig att tycka om den med tiden. Men den tiden kommer dessvärre inte telefonröstarna att ha tid eller lust att lägga ner. Godnatt, Caroline. Du blir sexa ikväll.


8      Disconnect Me      Marie Serneholt

Postiv överraskning, kan man väl säga sammanfattar mitt intryck av den här låten!
Jag hade förväntat mig en dussinpoplåt som skulle gå in genom ena örat och ut genom det andra, en sådan som Anders Bagge skiter ur sig på en toapaus. Men det här är ju faktiskt en bra låt! En refräng som sätter sig och en härlig energikick. Och den bästa möjliga startpositionen, sist i ett blekt fält. Jag går t.o.m. så långt att jag tippar Marie som följeslagerska direkt till finalen i Globen!



Så ser det ut från det melonska perspektivet inför kvällen, god vänner! Hoppas ni får en angenäm afton. Jag har en känsla av att Petra Mede kommer att överglänsa kvällens startfält...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback