Retro Eurovision: 1991

Hjärtligt välkomna till del 1 av den eminenta inläggs-serien "Retro Eurovision"!
Då jag, som nog de flesta vet som tittar in här, är en obotlig schlagerfreak har jag bestämt mig för att då och då dela med mig av mina reflektioner kring de Eurovision Song Contests som ägt rum genom åren. Detta i form av att besvara frågeställningen: "om jag hade varit enväldig jury, hur hade jag valt att fördela mina poäng just det året?". Nördfaktorn blir nu väl hög för vissa, men jag hoppas att någon icke-schlagerfrälst kanske kan få upp ögonen för vilken musikalisk skatt som denna tävling trots allt gett oss genom åren, genom att lite naivt bifoga youtube-länkar till mina favoriter varje år. Poängsättningen följer alltid den välkända skalan som poängbedömer de 10 i bedömarens tycke bästa bidragen med 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 poäng, så som det sett ut i ESC sedan 1975, men det kommer att tillämpas även på de tidigare tävlingarna som analyseras. Jag kommer naturligtvis heller aldrig att poängbedöma Sveriges bidrag.

Till första föremål för melonskt schlagertyckande har utsetts år 1991. Detta främst av nostalgiska skäl då detta är den absolut första tävlingen som jag har ett par egna (om än suddiga - jag var 5 år gammal) minnen från. Den ägde rum i Rom den 4 maj 1991 (i och med att Italien vunnit året innan med Toto Cutugno och "Insieme: 1992"), och segern sjöngs hem av vår egna superdiva Carola med "Fångad Av En Stormvind". När ni tittar på videosarna, försök så gott ni kan att tänka bort den fruktansvärda scenografin. Denna upplaga är inte direkt känd som någon organisatorisk succé (italienerna sket redan då rätt friskt i tävlingen och ansträngde sig t.o.m. när de fick stå som värdar bara tämligen halvhjärtat).

Nog med snack! Melonens topp 10 från ESC 1991:






1 poäng


Turkiet



İzel Çeliköz, Reyhan Karaca & Can Uğurluer med "Iki Dakika"

Youtube

En sån där egentligen irriterande simpel låt som man gör allt man kan för att inte tycka om, men på något sätt så misslyckas jag när det gäller den här. Den är lite Skaraschlager ála Medelhavet på något sätt.
Kom på 12:e plats med 44 poäng i den verkliga tävlingen.





2 poäng


Island



Stefán & Eyfi med "Draumur Um Nínu"

Youtube

En rätt fin kärlekslåt, men något för svag och trist melodi för att komma högre upp på min lista.
Kom på 15:e plats med 26 poäng kvällen då det begav sig.





3 poäng


Grekland



Sophia Vossou med "I Anixi"

Youtube

Främst p.g.a. den minnesvärda och effektiva hooken i refrängen. En sån liten detalj som får en att komma ihåg låten trots att den kommer tidigt i kvällens startfält.
Placering 1991: 13:e plats med 36 poäng.





4 poäng


Irland



Kim Jackson med "Could It Be That I'm In Love"

Youtube

Jag gillar denna, trots sin enkelhet. En fin text som vissa skulle kalla banal, men inte jag. Lite pricken över i'et där på något sätt!
Kom 1991 på 10:e plats med 47 poäng.





5 poäng


Israel



Duo Datz med "Kan"

Youtube

Yeah! Ett typiskt israeliskt bidrag från den gamla goda tiden. Färgglatt, fart och fläkt och en inte så liten dos av judisk nationalism... (se textöversättningen här). Texten kan man tycka vad man vill om, men att detta är en effektiv och snabbfästande poplåt kan ingen förneka!
Knep 3:e-platsen in real life med 139 poäng.





6 poäng


Frankrike



Amina med "Le Dernier Qui A Parlé"

Youtube

Denna känns som en skön, frisk medelhavsbris mot ansiktet! En mycket duktig sångerska, skulle kunnat lära sig kulning som en dans om hon varit svenska...
Var Carolas utmanare om titeln in i det sista den magiska kvällen 1991. Hon fick 146 poäng, samma som Carola, men fick till slut nöja sig med 2:a plats.





7 poäng


Spanien



Sergio Dalma med "Bailar Pegados"

Youtube

Vete tusan om inte denna härliga ballad kan konkurrera om titleln Spaniens bästa bidrag någonsin! Förmedlar het, eldig passion på ett sätt som bara Medelhavsregionens smörsångare kan göra. Lysande prestation av Sergio Dalma, som för övrigt bär en viss likhet med Galenskaparnas Anders Eriksson...
Irl-placeringen var 4:e med 119 poäng.





8 poäng


Cypern



Elena Patroklou med "S.O.S."

Youtube

Startfältets starkaste refräng (i konkurrens med Fångad Av En Stormvind) och viktigaste budskap! Texten (men inte själva budskapet) är tyvärr i banalaste laget för att vinna, men helt klart är att det är ett av, om inte 'det', bästa bidraget från Cypern någonsin. Dessutom ett mycket, mycket starkt liveframträdande!
Den riktiga juryn var inte fullt så generös som jag och Cypern slutade kvällen på 9:e plats med 60 poäng.





10 poäng


Finland



Kaija med "Hullu Yö"

Youtube

Det måste helt enkelt ha vilat en förbannelse över Finlands deltagande i Eurovision de första 40 åren. Vilken annan förklaring kan finnas till att ett sådant här konstnärligt fulländat och helt enkelt döläckert rockigt bidrag kan få ett så kallt mottagande av juryn? Texten är även den en höjdare. Dessutom fläckfritt framfört av den blivande Rederiet-skådespelerskan Kaija!
Slutade i verkligheten på en fullständigt obegriplig 20:e-plats med endast 6 poäng.





Och slutligen...





12 poäng


Norge



Just 4 Fun med "Mrs. Thompson"

Youtube

Ett bidrag som nästan skulle kunna få mig att gilla musikal-inspirerad musik på riktigt! Svängigt, charmigt och feministiskt om vardagshjältinnan som få lägger märke till men som faktiskt finns överallt mitt ibland oss! Jag drar direkt en koppling till sista versen i Björn Afzelius' "Medan Bomberna Faller" ("ni är de enda hjältarna vi har")... Ja, jag vet, jag är inte bara störd utan förmodligen den enda proggdiggaren i schlagerhistorien ;-).
Mrs. Thompson har allt man kan begära av en värdig segrare tycker jag, men det tyckte inte den verkliga juryn, tyvärr... det blev bara 17:e plats med 14 poäng för söte bror.





Såja! Så roligt har jag haft det ikväll! Har ni? :-)


Mvh,
//Micke

P.S. Hela den "korrekta" resultatlistan för tabellbitarna: http://www.diggiloo.net/?1991


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback