Mera kul från MSN News
Kan någon förklara för mig sambandet mellan denna bild och en artikel om hur man läser mellan raderna på platsannonser? Har kliat skallen i ett par minuter nu men kan fortfarande inte komma på det.
Pantad forskning
Fick just syn på en artikel på MSN News om en forskningsrapport som kommit fram till att "attraktiva" människor
i genomsnitt tjänar mer pengar än andra.
Hur i h-e mäter man något sådant? Skönhet är ju något subjektivt! Det enda man kan mäta utifrån är ju de enskilda forskare som gör mätningen och deras uppfattning om vem som är attraktiv eller inte.
Värdelöst! Går våra skattepengar till sånt här?
Retro Eurovision: 1991
Hjärtligt välkomna till del 1 av den eminenta inläggs-serien "Retro Eurovision"!
Då jag, som nog de flesta vet som tittar in här, är en obotlig schlagerfreak har jag bestämt mig för att då och då dela med mig av mina reflektioner kring de Eurovision Song Contests som ägt rum genom åren. Detta i form av att besvara frågeställningen: "om jag hade varit enväldig jury, hur hade jag valt att fördela mina poäng just det året?". Nördfaktorn blir nu väl hög för vissa, men jag hoppas att någon icke-schlagerfrälst kanske kan få upp ögonen för vilken musikalisk skatt som denna tävling trots allt gett oss genom åren, genom att lite naivt bifoga youtube-länkar till mina favoriter varje år. Poängsättningen följer alltid den välkända skalan som poängbedömer de 10 i bedömarens tycke bästa bidragen med 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 poäng, så som det sett ut i ESC sedan 1975, men det kommer att tillämpas även på de tidigare tävlingarna som analyseras. Jag kommer naturligtvis heller aldrig att poängbedöma Sveriges bidrag.
Till första föremål för melonskt schlagertyckande har utsetts år 1991. Detta främst av nostalgiska skäl då detta är den absolut första tävlingen som jag har ett par egna (om än suddiga - jag var 5 år gammal) minnen från. Den ägde rum i Rom den 4 maj 1991 (i och med att Italien vunnit året innan med Toto Cutugno och "Insieme: 1992"), och segern sjöngs hem av vår egna superdiva Carola med "Fångad Av En Stormvind". När ni tittar på videosarna, försök så gott ni kan att tänka bort den fruktansvärda scenografin. Denna upplaga är inte direkt känd som någon organisatorisk succé (italienerna sket redan då rätt friskt i tävlingen och ansträngde sig t.o.m. när de fick stå som värdar bara tämligen halvhjärtat).
Nog med snack! Melonens topp 10 från ESC 1991:
1 poäng
Turkiet
İzel Çeliköz, Reyhan Karaca & Can Uğurluer med "Iki Dakika"
Youtube
En sån där egentligen irriterande simpel låt som man gör allt man kan för att inte tycka om, men på något sätt så misslyckas jag när det gäller den här. Den är lite Skaraschlager ála Medelhavet på något sätt.
Kom på 12:e plats med 44 poäng i den verkliga tävlingen.
2 poäng
Island
Stefán & Eyfi med "Draumur Um Nínu"
Youtube
En rätt fin kärlekslåt, men något för svag och trist melodi för att komma högre upp på min lista.
Kom på 15:e plats med 26 poäng kvällen då det begav sig.
3 poäng
Grekland
Sophia Vossou med "I Anixi"
Youtube
Främst p.g.a. den minnesvärda och effektiva hooken i refrängen. En sån liten detalj som får en att komma ihåg låten trots att den kommer tidigt i kvällens startfält.
Placering 1991: 13:e plats med 36 poäng.
4 poäng
Irland
Kim Jackson med "Could It Be That I'm In Love"
Youtube
Jag gillar denna, trots sin enkelhet. En fin text som vissa skulle kalla banal, men inte jag. Lite pricken över i'et där på något sätt!
Kom 1991 på 10:e plats med 47 poäng.
5 poäng
Israel
Duo Datz med "Kan"
Youtube
Yeah! Ett typiskt israeliskt bidrag från den gamla goda tiden. Färgglatt, fart och fläkt och en inte så liten dos av judisk nationalism... (se textöversättningen här). Texten kan man tycka vad man vill om, men att detta är en effektiv och snabbfästande poplåt kan ingen förneka!
Knep 3:e-platsen in real life med 139 poäng.
6 poäng
Frankrike
Amina med "Le Dernier Qui A Parlé"
Youtube
Denna känns som en skön, frisk medelhavsbris mot ansiktet! En mycket duktig sångerska, skulle kunnat lära sig kulning som en dans om hon varit svenska...
Var Carolas utmanare om titeln in i det sista den magiska kvällen 1991. Hon fick 146 poäng, samma som Carola, men fick till slut nöja sig med 2:a plats.
7 poäng
Spanien
Sergio Dalma med "Bailar Pegados"
Youtube
Vete tusan om inte denna härliga ballad kan konkurrera om titleln Spaniens bästa bidrag någonsin! Förmedlar het, eldig passion på ett sätt som bara Medelhavsregionens smörsångare kan göra. Lysande prestation av Sergio Dalma, som för övrigt bär en viss likhet med Galenskaparnas Anders Eriksson...
Irl-placeringen var 4:e med 119 poäng.
8 poäng
Cypern
Elena Patroklou med "S.O.S."
Youtube
Startfältets starkaste refräng (i konkurrens med Fångad Av En Stormvind) och viktigaste budskap! Texten (men inte själva budskapet) är tyvärr i banalaste laget för att vinna, men helt klart är att det är ett av, om inte 'det', bästa bidraget från Cypern någonsin. Dessutom ett mycket, mycket starkt liveframträdande!
Den riktiga juryn var inte fullt så generös som jag och Cypern slutade kvällen på 9:e plats med 60 poäng.
10 poäng
Finland
Kaija med "Hullu Yö"
Youtube
Det måste helt enkelt ha vilat en förbannelse över Finlands deltagande i Eurovision de första 40 åren. Vilken annan förklaring kan finnas till att ett sådant här konstnärligt fulländat och helt enkelt döläckert rockigt bidrag kan få ett så kallt mottagande av juryn? Texten är även den en höjdare. Dessutom fläckfritt framfört av den blivande Rederiet-skådespelerskan Kaija!
Slutade i verkligheten på en fullständigt obegriplig 20:e-plats med endast 6 poäng.
Och slutligen...
12 poäng
Norge
Just 4 Fun med "Mrs. Thompson"
Youtube
Ett bidrag som nästan skulle kunna få mig att gilla musikal-inspirerad musik på riktigt! Svängigt, charmigt och feministiskt om vardagshjältinnan som få lägger märke till men som faktiskt finns överallt mitt ibland oss! Jag drar direkt en koppling till sista versen i Björn Afzelius' "Medan Bomberna Faller" ("ni är de enda hjältarna vi har")... Ja, jag vet, jag är inte bara störd utan förmodligen den enda proggdiggaren i schlagerhistorien ;-).
Mrs. Thompson har allt man kan begära av en värdig segrare tycker jag, men det tyckte inte den verkliga juryn, tyvärr... det blev bara 17:e plats med 14 poäng för söte bror.
Såja! Så roligt har jag haft det ikväll! Har ni? :-)
Mvh,
//Micke
P.S. Hela den "korrekta" resultatlistan för tabellbitarna: http://www.diggiloo.net/?1991
Grattis!
Att slå sig ner...
Mer om det senare, tillbaka nu till lägenheten: det var en vindslägenhet, inte stort men duger för mig, lite småsunkig men ska renoveras de närmaste veckorna, men den klara höjdpunkten: utsikt över stadens självklara landmärke och siluett:
Det gamla vattentornet!
Får varje sann Katrineholmspatriot att sakta fälla en tår varje gång den dyker upp på horisonten och man vet att man snart är hemma... det har en egen förening för sitt bevarande, Vattentornets Vänner, och är till och med omnämnt i en
sketch med Galenskaparna. Det ni! ;-)
Schlager på lager!
Hejsan svejsan!
Här kommer nu den utlovade schlagerreflektionen. Melodifestivalen kommer som bekant att förändras på flera sätt inför 2009, vilket står att läsa på svt.se
Tänkte syna förändringarna i sömmarna utifrån ett Melonskt perspektiv ;-)!
- Duellsystem liknande andra chansens de senaste två åren redan i deltävlingarna
De fyra bidrag som fått flest röster i andra tävlingsomgången i sin delfinal möts i två dueller: bidraget med flest röster möter det bidrag med fjärde flest, och bidraget med näst flest röster får möta det som hamnat på tredje plats, dock får TV-tittarna inte veta vilket av bidragen som fått vilka preliminära placeringar, utan ordningen på duellerna avgörs av tävlingsledningen. Det framgår inte riktigt av SVTs hemsida om varje bidrag framförs en gång till vid duellerna eller om man bara, som förut, nollställer räkneverket och visar snabbrepriser, men det senare verkar väl vara det mest troliga om man inte tänker förlänga programtiden avsevärt.
Det verkar i alla fall som om Christer Björkman och co. fått dille på det här med battlande och dueller. Jag har alltid varit kluven till det. Förutom att det känns som om man mer söker förändring i formatet mer för förändringens egen skull än något annat så kan man ju verkligen diskutera rättviseaspekterna med det hela. Melodifestivalen är ju en konstnärlig tävling där alla i en delfinal eller andra chansen mycket väl kan möta alla andra medtävlare på en gång.
När det gäller 2-mans- eller 2-lagsporter där fler än 2 lag deltar i en tävling, så måste man ju dela upp det på något vis eftersom det inte är möjligt för t.ex. 32 fotbollslag att möta varandra på en och samma plan. Att då använda ett sånt här cupsystem är nog visserligen det mest rättvisa man kan göra, men det är ju ändå långt ifrån en garanti att det leder till att de två bästa lagen i cupen möts i final - man kan alltid ha tur med lottningen och glida på en räkmacka till finalen, eller så kan två väldigt starka lag, som båda var för sig skulle mosa vilket annat lag som helst, tvingas möta varandra redan på vägen dit och därmed ge en fribiljett till finalen åt ett rent loserlag. Det är ett nödvändigt ont i sammanhang där det inte går att lösa på annat sätt, men i sammanhang som Melodifestivalen är jag fortfarande tveksam till om det verkligen hör hemma. Tveksamheten består dock i att jag faktiskt måste erkänna att andra chansen rent dramaturgiskt fick ett lyft i och med förändringen. Det blev ett mer spännande program för oss TV-tittare att följa, och jag förstår att balansbrädan mellan dramaturgi och rättvisa stundtals måste vara väldigt svår att få någon styrsel på. Så jag dröjer helt enkelt med den slutgiltiga domen tills jag har sett hur det kommer att fungera i verkligheten!
- Åtta personer tillåtna på scenen i varje tävlingsnummer
Varför?? Det känns rent spontant som om det bara kommer att bli plåttrigt och rörigt däruppe och ytterligare ett steg mot att sätta själva showen i fokus snarare än låten, som ju faktiskt är vad som tävlar och ska bedömas. Sex pers. som regeln var tidigare räckte bra, och den regeln är dessutom fortfarande oförändrad i ESC. Alltså totalt meningslöst och bara extra krävande om ett sju- eller åttamansnummer skulle stå som segrare - det måste ju då skäras ner inför ESC-finalen.
- Tillåtet med förinspelad körsång på musikbakgrunden
Den mest obehagliga nymodigheten av alla! Hela mitt varningscentrum hissar röd flagg! Är detta första steget mot att - hemska tanke! - slopa livesången helt? Vi vet hur det var med livemusikens avskaffande... först tilläts de instrument som syntes på scenen att vara förinspelade, därefter fick all musik vara förinspelad för den som ville och slutligen togs möjligheten till livemusik helt bort. För mig har en stor del av hela magin med Mf och ESC alltid varit just det att det som sker är live - just nu, i detta ögonblick, rakt in i kameror och mikrofoner hem till miljontals TV-tittare som får dela den unika liveupplevelsen tillsammans.
Jag slet mitt hår likt matadoren i Tjuren Ferdinand när livemusiken rationaliserades bort från tävlingen och om nu även sången slutar vara live kan man verkligen fråga sig vad som skulle vara skillnaden mot att slå på MTV?
- En extra internationell jurygrupp plockar ut ett elfte finalbidrag och röstar sedan också i finalen vid sidan av
de 11 befintliga distriktsjuryerna
Känns som ett feglingsdrag. Jag misstänker att åtminstone herr Björkman egentligen vill ge denna internationella jury betydligt större makt än så, men vill inte stöta sig varken av läsarstormar av telefonomröstar-Svensson i kvällsblaskorna eller av de ekonomiansvariga på SVT som väl måtte gnugga händerna belåtet vid kassaklirret som förstås är resultatet av varje genomförd telefonomröstning...
Nåväl, rent principiellt: oavsett om det sker genom telefonomröstning eller juryröstning så ska väl för sjuttsingen Sveriges representant i ESC väljas av svenskar och inga andra? Vi har till skillnad från många andra länder aldrig tidigare tagit hjälp av någon internationell jury i vår inhemska uttagning, och så har det också som regel gått bättre för oss i ESC än för de länder som haft för vana att göra det.
Alla våra fyra tidigare ESC-vinnare valdes utan någon som helst inblandning av någon utomstående part!
Slutligen en kommentar till valet av 2009 års festivalstäder: Göteborg, Skellefteå, Leksand, Malmö, Norrköping och Stockholm.
Ett ord: TRIST! Samtliga dessa har redan fått hålla i minst en delfinal var sedan 2002. Varför är man så trög när det gäller att släppa in nya förmågor? Varför har t.ex. Örebro, en stad med utmärkta arenor och halva landets befolkning inom en tjugomilsradie, ännu inte fått arrangera en enda delfinal? Och framförallt, varför envisas man med att lägga finalen i samma gamla sunkiga glob varenda år?? Den både rymligare och betydligt modernare Malmö Arena fick nöja sig med en delfinal! Men jag antar att bara är en symptomatisk del av denna fanatiska Stockholmscentrering av SVT som pågått sedan millenieskiftet... trist, som sagt!
Tycker
//Micke
Ur askan, ut på nätet!
Har rensat bort mycket av det gamla skräpet som fanns här - spekulationer inför andra delfinalen av melodifestivalen
2007 känns inte helt relevanta idag direkt... allt som är kvar är nu mitt allra första (något visionära och naivistiska, men
i alla fall...) inlägg, samt "Professor Melonens Flagg-guide" såklart. Den är nog så tidlös som ett blogginlägg kan vara! :-)
Hade egentligen tänkt ägna lite utrymme i detta återuppväcknings-inlägg åt att kommentera den senaste utvecklingen i schlagervärlden, med regelförändringar både i Melodifestivalen och ESC inför 2009, men ett *hrrm* mänskligt missöde bestående i att klicka på fel kryssruta satte käppar i hjulen för det och nu orkar jag sanningen att säga inte återuppta den halvtimmens förlorade arbete igen. Lyckades dock rädda första biten av det och publicerar det och den omskrivna resten
i morrn istället...
Så mycket för en grandiös nystart, men nu kan ni vara säkra på att det blir åtminstone två inlägg innan den dör igen iaf! ;D
Allt gott!
//Micke